Gå til hovedinnhold
Opprette takster
Oppdatert over en uke siden

I denne veiledningen vil vi vise deg hvordan du kan opprette egne takster.

Fra Administrasjon - Regnskap - Takster kan du opprette egendefinerte takster eller endre verdier på takster du har opprettet fra før.
For å opprette en ny trykker du på "Opprett takst" (1) oppe i venstre hjørne og fyller ut følgende verdier:


(2) Type: Angir hvilken type takst det er du oppretter. Dersom du har aktivert krav eller Fritt behandlingsvalg i basen din kan du knytte taksten din til et av disse alternativene.
(3) Yrkesgruppe: Her setter du hvilken yrkesgruppe taksten skal være synlig for. Man kan kun velge én yrkesgruppe, men hvis andre yrkesgrupper skal bruke samme takst kan man kopiere taksten etter at den er opprettet.
(4) Kansellerende takst: Når du kansellerer en avtale vil programmet foreslå et avbestillingsgebyr basert på takstene du har lagt inn. Dersom du opererer med andre priser enn det programmet foreslår så kan du huke av på denne boksen, og det vil da komme opp som forslag ved kansellering.
(5) Kapittel: For å enklere holde styr på de forskjellige takstene dine kan du plassere de i kapitler. Hvis standardkapitlene ikke passer til utvalget ditt kan du opprette egne kapitler som gir mer mening.
(6) Kode: Dette er takstkoden du skriver inn når du skal bruke taksten. Den har kan ha maksimalt fire tegn.
(7) Beskrivelse: Her skriver du navnet eller en forklaring på taksten din. Dette brukes når du åpner takstplakaten slik at du enkelt ser hva taksten din gjelder.
(8) Egenandel: Summen pasienten skal betale.
(9) Refusjon: Summen som ekstern part skal betale. Dersom du har har valgt en kravmottaker som type skriver du beløpet kravmottakeren skal betale i dette feltet.

Svarte dette på spørsmålet?